Il ballerino e coreografo francese Yoann Bourgeois si serve di dispositivi che amplificano i fenomeni fisici e rendono percepibile il punto di apogeo in cui la danza è in equilibrio tra controllo e caduta. Acrobata eccezionale e esperto nell’uso di trampolini, Bourgeois ha fondato uno stile innovativo e originale che fonde danza, circo e giocoleria.
Quando i danzatori di Bourgeois volteggiano tra la vetta del volo e l’abisso del crollo, esprimono quanto di più straordinario possa manifestarsi: un potenziale perenne, ovvero un movimento che non si è ancora consumato tra i due estremi dell’inizio e della fine e si traduce in giovinezza, stato di grazia, poesia, espressione di un’estetica in anticipo sulla realtà e sui suoi significati.
«Ho raggiunto un’età in cui potevo immaginare i contorni inevitabili della vita, indipendentemente dalla loro realtà, e parlare del futuro come se fosse il passato». – afferma Bourgeois – «Questa età non era una soglia oggettiva né una realtà temporale; ma una consapevolezza crescente nel tempo. […] La mia idea era di disinnescare il tempo».
«Ho deciso di concentrarmi sull’atto, un format particolare composto da singolarità multiple, messo da parte dal circo “tradizionale” e ignorato dal “nuovo” circo. L’atto comporta una semplificazione estrema per raggiungere la massima intensità con un unico obiettivo: ogni atto deve esistere in sé stesso. […] Ogni atto che creo cerca di raggiungere un punto di sospensione al crocevia di due realtà percepite ed esistenti: la fisica, che definisce la materia e l’energia, e la temporalità, che mostra un istante esatto, una sorta di presente assoluto. L’intersezione di questi due campi apre una finestra sull’eternità».
I lavori presentati a Spoleto65 sono il risultato del processo di creazione permanente che Bourgeois definisce Tentative approaches to a point of suspension. Cinque differenti performance, messe in scena in tre luoghi diversi, in grado di cogliere il fascino della gravità sfidando le forze della fisica: in Hourvari la forza centrifuga respinge i corpi dei performer mentre cercano di resistergli; il tavolo di Fugue/Table offre una moltitudine di situazioni teatrali in cui i due personaggi diventano ciascuno l’oggetto dell’altro; Dialogue si concentra sul concetto di equilibrio come relazione in cui le forze coinvolte sono uguali, una metafora del gioco di forze presenti in ogni relazione; Fugue/Trampoline è la semplificazione di qualsiasi traiettoria esistenziale lungo una scala che non porta da nessuna parte; Fugue/Balles è una danza in cui la musica di Bach eseguita dal vivo traspare dai numeri di giocoleria.
Abbonamento 2 luglio ore 10
Ore 10 – Chiostro di San Nicolò
Hourvari & Fugue/Table
Dialogue
Ore 11 – Meeting point Rocca – Terrazza Monini
Fugue/Trampoline
Ore 12 – Chiesa di Sant’Agata
Fugue/Balles
Abbonamento 2 luglio ore 18
Ore 18 – Chiesa di Sant’Agata
Fugue/Balles
Ore 19 – Chiostro di San Nicolò
Hourvari & Fugue/Table
Dialogue
Ore 20 – Meeting point Rocca – Terrazza Monini
Fugue/Trampoline
Abbonamento 3 luglio ore 10
Ore 10 – Chiostro di San Nicolò
Hourvari & Fugue/Table
Dialogue
Ore 11 – Meeting point Rocca – Terrazza Monini
Fugue/Trampoline
Ore 12 – Chiesa di Sant’Agata
Fugue/Balles
Born in 1981, Yoann Bourgeois is an internationally recognized artist who invests the fields of dance, theater, music, visual installations and the audiovisual industry. He thus breaks down barriers and creates a dialogue between approaches and artistic spaces.Between 2004 and 2006, he joined the National Center for Circus Arts in Châlons-en-Champagne, which he attended alternatively with the National Center for Contemporary Dance in Angers. He is the only student to have followed this double curriculum. There he met Alexandre Del Perugia who introduced him to a way of thinking about acting and Kitsou Dubois for research into weightlessness. He obtained his diploma in 2006. From 2006 to 2010, he worked alongside Maguy Marin as a permanent dancer at the Centre chorégraphique national in Rillieux-la-Pape.From 2008, every summer, he sets up "l'atelier du joueur", a nomadic space of research questioning the performing arts, by gathering around him artists from different artistic fields. From these collaborations was born the Compagnie Yoann Bourgeois in 2010. In July of the same year, the MC2-Grenoble invited him to invest the Fort de la Bastille: he created Cavale. The success is instantaneous. Yoann Bourgeois acquires a national reputation and becomes an associate artist of the MC2.He then began a first cycle of creation around great musical works to work on the "figure", a classic element of circus writing, in the manner of motifs. This new writing allows the circus to emancipate itself from the omnipotence of the "spectacular". From this cycle will come Les Fugues, small spectacular dances for a man and an object written precisely on J. S. Bach's Art of the Fugue. 2011 marks a turning point, Yoann Bourgeois produces The Art of Fugue, based on the work of J.S. Bach. This creation is widely acclaimed by the public and the press.The year 2013 is one of transition. Yoann Bourgeois initiates a new program of transmission of his pieces in professional circus schools. Convinced that circus artists must reappropriate their histories, this project, supported by the SACD, aims to reflect on the conditions of circus learning so that the emergence of a repertoire can take place.In 2014 Yoann Bourgeois asserts his particular interest in the body/force relationship as an endless source of drama. From this research will be born Celui qui tombe for the Biennale de la danse and Minuit at the Théâtre de la Ville. The real recognition of his work is here.In 2016, he was appointed director of the National Choreographic Center of Grenoble. He then became the first circus artist to direct a national institution dedicated to choreographic art. His work at the CCN2 is widely recognized for its ability to open up and share, to break down disciplinary, social and territorial barriers.In 2017, the Centre des Monuments Nationaux entrusted Yoann Bourgeois with the task of investing the Pantheon. This performance gave rise to a public and media acclaim. The New-York Times described him as a "dramatist of physics".The year 2018 is crucial. Dominique Hervieu entrusts Yoann Bourgeois with the grand finale of the parade of the 18th Biennale de la danse. He creates Passants with 25 amateurs of all ages. During this same biennial, Yoann Bourgeois invests the old Guimet museum and co-directs with Michel Reilhac, the first acrobatic work VR Fugue in virtual reality.Yoann Bourgeois has collaborated with prestigious companies such as the Nederlands Dans Theater or the Göteborg Opera. He has developed projects with internationally renowned artists such as Missy Elliot, Coldplay, Harry Styles and FKA Twigs.Yoann Bourgeois continues to expand his creative universe. He has initiated new collaborations most notably in the world of fashion, design or audiovisual.In perpetual renewal, he is currently working on imagining the first creative space in a sensitive natural space (SNE) that will combine poetic research and environmental awareness.
Ayelen Parolin / RUDA
Anne Teresa De Keersmaeker
Blanca Li
Alexander Vantournhout/not standing